Skoleledelsens ansvar
Skolens ledelse
er i dag tillagt et betydelig ansvar i forhold til å skape en god skole med
fokus på elevens læring, trivsel, resultater og gjennomføring. Mange offentlige
dokumenter som stortingsmelding nr.19, 30 og 31 understreker betydningen av at
god ledelse er viktig med hensyn til elevenes læringsutbytte. Forskning og
erfaring viser også at en god og tydelig skoleledelse er av stor betydning for
å sikre god pedagogisk kvalitetsutvikling i organisasjonen. Dette innebærer at
ledelsen må være i stand til å motivere personalet til å ta kollektivt ansvar
for elevens læring ved å dele oppgaver, bidra til fagutvikling, evaluere egen
praksis, være fremtidsrettet og endringsvillige. I samsvar med dette presiseres i St.
melding 31: For å kunne lede skolen i riktig retning må rektor ha innsikt i
det faglige og pedagogiske arbeidet. Rektor må kjenne til pedagogiske metoder
og hva som kjennetegner effektiv undervisning av ulike elevgrupper, ha kunnskap
om læreplanarbeid og elevvurdering. (st.meld.31)
Ledelsens muligheter - Elevsentrert lederskap
Nyere
forskning viser at elevsentrert lederskap har positiv effekt på elevens
prestasjoner (Robinson). Dette innebærer at ledelsen må ha hovedfokus på skolens kjerneprosesser og
elevens læringsprosesser. Overordnet er hva som er best for elevens læring og
hvordan skolen kan bidra til økt læring. Vi vet at størst effekt på elevens læring er
kvalitet og gjennomføring på selve undervisning, samtidig er undervisningens kvalitet også den viktigste årsak for variasjon
innenfor skolen (Hattie). Ønsker ledelsen
virkelig å bidra til elevens læring, må ledelsen ta ansvar for å sikre best
mulig kvalitet på undervisningen. Dette innebærer at ledelsen må involvere seg
i den pedagogiske virksomheten, være i stand til å styre og lede elevenes læringsprosesser og samtidig ha oversikt over lærernes
kvaliteter og innsats (Robinson; From). Lederne må videre ha evne til å stimulere til kritisk refleksjon rundt egen undervisningspraksis i personalet. I samsvar med ovennevnte
fremhever Robinson følgende ledelsesdimensjoner som viktige for elevens læring:1.
Etablering av mål og høye forventninger 2. Strategisk bruk av ressurser 3.Planlegging og
evaluering av undervisningen 4. Delta i lærenes læring og utvikling 5. Sikre
trygge omgivelser. Som det fremgår av egne resultater og tabellen
nedenfor, konkluderer Robinson med at den viktigste ledelsesdimensjonen er hvordan
ledelsen deltar i lærenes læring og utvikling (punkt 4).
Robinsons hovedkonklusjon er; desto mer lederne fokuserer på pedagogisk innflytelse ved å skape gode og trygge relasjoner til lærerne med hensyn til undervisning og læring, desto mer sannsynlig er det også at de påvirker elevens læring (Robinson; Smedstad). Et eksempel fra min egen skole: En studieleder som er fagansvarlig for realfagseksjonen og samtidig medlem av rektors lederteam, arbeidet tett sammen med matematikklærerne for å bedre undervisningen for spesielt svake elever i matematikk. Hun fremsto som en god rollemodell ved å lytte til lærerne og stimulere til kreative diskusjoner vedrørende elevens læringsprosesser. På dette viset fikk hun respekt og tillitt hos lærene, men sikret seg også legitimitet og innflytelse på undervisningen. En forutsetning for at lederen skal kunne lykkes er at vedkommende innehar nødvendig lederkompetanse og faglig tyngde. Dette er nødvendig for å kunne ivareta og prioritere faglige problemstillinger i en helhetlig sammenheng og samtidig vite hvilke tilbakemeldinger og råd lærene trenger i læringsprosessen. I forbindelse med elevsentrert ledelse fremhever Robinson spesielt tre lederegenskaper som er nødvendig for å kunne lykkes som en god leder: Lederne må kunne nyttiggjøre seg relevant kunnskap, må kunne løse komplekse problemer og ikke minst bygge tillitt (Robinson).
![]() |
Bilde 2 "Five dimensions of Student-Centred Leadership" |
Robinsons hovedkonklusjon er; desto mer lederne fokuserer på pedagogisk innflytelse ved å skape gode og trygge relasjoner til lærerne med hensyn til undervisning og læring, desto mer sannsynlig er det også at de påvirker elevens læring (Robinson; Smedstad). Et eksempel fra min egen skole: En studieleder som er fagansvarlig for realfagseksjonen og samtidig medlem av rektors lederteam, arbeidet tett sammen med matematikklærerne for å bedre undervisningen for spesielt svake elever i matematikk. Hun fremsto som en god rollemodell ved å lytte til lærerne og stimulere til kreative diskusjoner vedrørende elevens læringsprosesser. På dette viset fikk hun respekt og tillitt hos lærene, men sikret seg også legitimitet og innflytelse på undervisningen. En forutsetning for at lederen skal kunne lykkes er at vedkommende innehar nødvendig lederkompetanse og faglig tyngde. Dette er nødvendig for å kunne ivareta og prioritere faglige problemstillinger i en helhetlig sammenheng og samtidig vite hvilke tilbakemeldinger og råd lærene trenger i læringsprosessen. I forbindelse med elevsentrert ledelse fremhever Robinson spesielt tre lederegenskaper som er nødvendig for å kunne lykkes som en god leder: Lederne må kunne nyttiggjøre seg relevant kunnskap, må kunne løse komplekse problemer og ikke minst bygge tillitt (Robinson).
Ledelsens begrensninger og utfordringer
Dessverre viser
flere undersøkelser at mange skoleledere fortsatt bruker mest tid på
administrative oppgaver. Begrunnelsen for dette er at total arbeidsmengde til
tider skaper problemer i forhold til prioritering, fragmentering, involvering
og gjennomføring av pedagogiske arbeidsoppgaver. Med andre ord, administrative
arbeidsoppgaver ”spiser” av tiden som mange ledere helst ville prioritert i forhold
til pedagogiske ledelse (Udir 2013). Med utgangspunkt i at det foreligger et
reelt ønske om pedagogisk ledelse, er det all
grunn til å spørre seg hvorfor lederoppgavene da ikke blir prioritert
annerledes, og hva som kan gjøres for å endre praksis? Svaret på dette er ikke entydig og alt annet enn enkelt.
![]() |
Bilde 2 "Tidsklemme" |
Hvis skolen ikke
er i stand til å utvikle en ledelseskultur hvor det foreligger et kollektivt
ansvar for elevens læring, og en grunnleggende forståelse, aksept og tillitt
for at ledelsen skal kunne ”involvere seg” i lærenes pedagogiske arbeid, vil
dette vanskeliggjøre profesjonell utvikling som vil kunne bedre kvaliteten på
opplæringen.
From, Johan.2007. "Lett å lage god skole". Oslo: Aftenposten. Hentet 5.mai 2014.
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Lett-a-lage-god-skole-6610337.html#.U58VOM3OLkC
Hattie, John. 2012. Visible learning for teachers. Maximizing impact on learning. New York: Routledge
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Lett-a-lage-god-skole-6610337.html#.U58VOM3OLkC
Hattie, John. 2012. Visible learning for teachers. Maximizing impact on learning. New York: Routledge
Roald, Knut. 2012. Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring: Når skoleeigar utviklar kunnskap. Bergen: Fagbokforlaget
Robinson, Viviane 2011. Student-centered leadership. Jossey-Bass
Smedstad, Tormod.2012."Møte med professor Viviane Robinson". Skolelederen.2012 (6): 12-14
http://www.nslf.no/images/Marketing/skolelederen/2012/90985-06-12-skolelederen-siste.pdf
St.meld nr. 19 (2009-2010) Tid til læring
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2009-2010/Meld-St-19-20092010.html?id=608020
St.meld nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/20032004/stmeld-nr-030-2003-2004-.html?id=404433
St.meld nr. 31( 2007-2008) Kvalitet i skolen
Robinson, Viviane 2011. Student-centered leadership. Jossey-Bass
Smedstad, Tormod.2012."Møte med professor Viviane Robinson". Skolelederen.2012 (6): 12-14
http://www.nslf.no/images/Marketing/skolelederen/2012/90985-06-12-skolelederen-siste.pdf
St.meld nr. 19 (2009-2010) Tid til læring
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2009-2010/Meld-St-19-20092010.html?id=608020
St.meld nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/20032004/stmeld-nr-030-2003-2004-.html?id=404433
St.meld nr. 31( 2007-2008) Kvalitet i skolen
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2007-2008/stmeld-nr-31-2007-2008-/3.html?id=516879
Utdanningsdirektoratet. 2013. "Tydelig lederskap fremmer gode relasjoner, samarbeid og elevprestasjoner". Oslo: Utdanningsdirektoratet. Hentet 6.mai 2014.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar